Autor konspektu: Ewa Jakubiak – Szydłowska
Temat: Ortograficzne Zoo – ćwiczymy pisownię nazw zwierząt.
Czas: 45 minut
Cele edukacyjne:
- utrwalenie pisowni wyrazów z ch, h, rz, ż, ó, u
- utrwalenie pytań przypadków i odmiany rzeczownika przez przypadki
- umiejętność pracy ze słownikiem ortograficznym
Dział programu realizowanego: lekcja spoza podręcznika
Formy organizacyjne:
- praca z całym zespołem
- praca indywidualna
Metody i techniki pracy:
- ćwiczeniowa
- praca ze słownikiem
- elementy podającej
Pomoce niezbędne do przeprowadzenia lekcji:
- słownik ortograficzny
- karty pracy
- rysunki zwierząt do powieszenia na tablicy
Przebieg lekcji
Czas |
Czynności nauczycielaCzynności uczniaKształcone umiejętności7 min.1. Witam się z uczniami.
2. Sprawdzam obecność.
3. Wieszam na tablicy rysunki zwierząt i pytam się uczniów o to, jaki związek mają obrazki, które powiesiłam z ortografią – bo właśnie ortografią zajmiemy się na tej lekcji.
4. Proszę kilku uczniów o podpisanie rysunków.
5. Zapisuje temat lekcji na tablicy.
6. Sprawdzam przygotowanie do lekcji (uczniowie mieli przynieść słowniki ortograficzne).1. Uczniowie odpowiadają na pytanie.
2. Uczniowie podpisują rysunki.
3. Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszycie. 8 min.1. Zapisuję na tablicy wyraz zwierzę i proszę uczniów o zapisanie w zeszytach pytań przypadków i odmienienie tego wyrazu (w liczbie pojedynczej i mnogiej).
2. Proszę kilku uczniów o zapisanie odmiany wyrazu zwierzę na tablicy.
3. Pytam uczniów o to, czy wyraz Zoo odmienia się przez przypadki (wyraz nieodmienny).1.Uczniowie wykonują zadanie w zeszycie.
2. Uczniowie zapisują odmianę wyrazu zwierzę na tablicy.
3. Uczniowie odpowiadają na pytanie.1. Uczeń kształci umiejętność odmiany rzeczownika przez przypadki.15 min.1. Rozdaję uczniom karty pracy.
2. Proszę o wykonanie zadania pierwszego. Zaznaczam też, żeby w razie jakichkolwiek wątpliwości uczniowie nie strzelali, ale sięgali do słownika.
3. Proszę uczniów o zapisywanie w tabeli na tablicy wyrazów z ćwiczenia pierwszego (taką samą tabelę uczniowie mają na kartach pracy w zadaniu drugim).1. Uczniowie wykonują zadanie.
2. Uczniowie zapisują wyrazy na tablicy i na swoich kartach pracy.1. Uczeń utrwala pisownię wyrazów z ó, u, rz, ż, ch i h.
2. Uczeń kształci umiejętność pracy ze słownikiem.12 min.
1. Proszę uczniów o wykonie zdania trzeciego z kart prac
2. Proszę uczniów o przeczytanie zadania.1. Uczniowie wykonują zadanie.
2. Uczniowie prezentują zadanie.1. Uczeń utrwala pisownię wyrazów z ó, u, rz, ż, ch i h.
3 min.1. Zadaję uczniom zadanie domowe: Wybierz trzy wyrazy z tabeli z zadania drugiego i zapisz zasadę pisowni każdego z nich.1. Uczniowie zapisują zadanie domowe.
Karta pracy
Zad.1
W miejsce kropek wpisz h, ch, ó, u, rz, ż.
ch czy h
|
rz czy ż |
ó czy u |
…iena
…hipopotam
…omik
t…órz
…omar
…rząszcz
ropu…a
pu…acz
jast…ąb
o…eł
węgo…
…ubr
…mija
nietope…
ja…ąbek
t…miel
wą…
ba…ant
t…nadel
…yrafa
…uraw
nosoro…ec
s…jka
w…ł
s…useł
bors…k
kang…r
t…r
z…łw
kr…lik
przepi…rka
k…ropatwa
d…dek
srt…ś
wiewi…rka
sok…ł
b…br
pap…ga
…kwiał
jaszcz…rka
baw…ł
Zad.2
Umieść wyrazy z poprzedniego ćwiczenia w odpowiednich rubrykach tabeli.
ch |
h |
rz |
ż |
ó |
u |
Zad.3
Dopasuj wyrazy do ilości kratek w krzyżówkach i oczytaj hasła.