Scenariusz zajęć z języka polskiego – ortografia

Autor konspektu: Ewa Jakubiak-Szydłowska

Temat: U i ó łatwa gra, gdy zasady każdy zna

 

Czas: 45 minut

 

Cele edukacyjne:

-powtórzenie zasad poprawnej pisowni wyrazów z ó i u.

-powtórzenie pisowni wyjątków z ó i u

 

Dział programu realizowanego: podręcznik: Na podwórku.

 

Formy organizacyjne:

-praca jednostkowa

-praca z całym zespołem

 

Pomoce niezbędne do przeprowadzenia lekcji:

– ksera ćwiczeń (zał. nr 1)

-kartoniki z wypisanymi wyrazami

-słowniki ortograficzne (przyniesione przez uczniów)

Czas Czynności nauczyciela Czynności uczniów Kształcone umiejętności
5 min. Witam się z uczniami, sprawdzam obecność. Przygotowują się do lekcji.
18 min.  Wprowadzam w temat dzisiejszej lekcji, zapisuję na tablicy temat i datę. Omawiam sposób punktowania  pracy uczniów na lekcji.Rozdaję uczniom kartoniki z wypisanymi wyrazami, proszę o uzupełnienie luk w wyrazach odpowiednio ó lub ui sprawdzenie pisowni w słowniku ortograficznym.Mówię, aby poprawnie uzupełnione wyrazy zapisali w zeszycie i trudność ortograficzną zaznaczyli kolorem. Proszę osoby, które poprawnie zrobiły zadanie o zapisanie sobie na marginesie 1 p.

Proszę, aby każdy zastanowił się jaka zasada ortograficzna tłumaczy pisownie wyrazu , który otrzymał i zapisał ją w zeszycie.

Rysuję na tablicy 6 worków, razem z uczniami podpisujemy worki odpowiednimi zasadami ortograficznymi.

Proszę o przerysowanie worków z tablicy.

Proszę , aby każdy podszedł do tablicy przeczytał głośno swoje wyrazy i przymocował do odpowiedniego worka.( za poprawne odpasowanie wyrazów do zasady 1 p)

 

Słuchają nauczyciela, w razie wątpliwości zadają pytania.Uzupełniają kartoniki.

Sprawdzają, czy dobrze uzupełnili lukę, jeżeli źle wymazują i wpisują poprawnie.

Uczniowie, którzy dobrze wykonali zadanie wpisują sobie na marginesie 1 punkt.

Formułują zasady ortograficzne korzystając z podanego materiału językowego.

Przerysowują worki do zeszytu.

Podchodzą do tablicy umieszczając na niej swoje kartoniki.

Tłumaczą, dlaczego tutaj chcą go przypiąć.

Przepisują wyrazy doczepiane przez innych.

 

Doskonali umiejętność korzystania ze słownika ortograficznego.Zapamiętuje poprawny graficzny obraz wyrazu.

Dokonuje samooceny.

Powtarza zasady pisowni wyrazów z u i ó.

Ćwiczy poprawne budowanie wypowiedzi ustnej.

Utrwala zasady ortograficzne dotyczące pisowni wyrazów z u i ó.

 

 5 min.  Pytam uczniów, dlaczego jeden z worków pozostał pusty?Ostatni worek pozostał na wyjątki, które razem z uczniami wymieniamy i wpisujemy.Uczniowie, którzy wymieniają wyjątki otrzymują punkty. Odpowiadają na pytanie nauczyciela.Wymieniają wyjątki, zapisują punkty. Doskonalą znajomość wyjątków pisowni wyrazów z u i ó.Zna wyjątki pisowni wyrazów z ó i u.
  7 min. Rozdaję uczniom ksera ćwiczenia.Proszę o przeczytanie polecenia i wykonanie ćwiczenia. W celu sprawdzenia, wykonujemy to zadanie także na tablicy.Pytam jakie jeszcze godziny zawierają w swojej pisowni trudność ortograficzną? Przyznaję punkty i zapisuję te godziny na tablicy.

Proszę, aby ułożyli zdania z 3 wybranymi przez siebie godzinami.

Słucham propozycji uczniów, w razie potrzeby koryguję.

 

Czytają i wyjaśniają polecenie.Wykonują ćwiczenie na kartce i na tablicy.

Za poprawne wykonanie zapisują punkt.

Odpowiadają na pytania nauczyciela.

Układają zdania, później odczytują swoje propozycje.

Analizuje polecenie wykonywanego ćwiczenia.Doskonali umiejętność posługiwania się zegarem.

Doskonali umiejętność poprawnej budowy zdania.

7 min.3 min. Proszę, aby podliczyli swoje punkty i zastanowili za jakie ćwiczenie uzyskali ich  najmniej, a za jakie najwięcej.Zapisuję na tablicy zdania do uzupełnienia:Po dzisiejszej lekcji wiem, że umiem………….

Powinienem popracować jeszcze nad……………..

Zapisuję na tablicy zadanie domowe:

Z wyrazów wpisanych w worki wypisz 4 te, które wydają Ci się najtrudniejsze. Ułóż z nimi zdania, a trudności ortograficzne zaznacz na kolorowo.

Liczą punkty, zastanawiają się nad trudnościami jakie napotkali.Przepisują i uzupełniają zdania.Czytają swoje wnioski.

Zapisują zadanie domowe do zeszytu.

Umiejętność analizowania swoich mocnych i słabych stron.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: