Tolerancja? A co to takiego? Konspekt zajęć

TEMAT: Tolerancja? A co to takiego?!

Cel główny: Kształtowanie postawy tolerancji wobec odmienności drugiego człowieka.

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

  • Pracować nad samodyscypliną
  • Brać udział w dyskusji i z szacunkiem traktować kolegów i koleżanki
  • Posługiwać się poprawną polszczyzną i budować zdania zgodne z tematem wypowiedzi
  • Ujmować szeroko problem tolerancji

Czas: 45 minut

Formy organizacyjne:

-praca indywidualna

Metody:

-pogadanka

Materiały:

-Załącznik 1

-Załącznik 2

-Załącznik 3

-Załącznik 4

Czas nauczyciel uczeń Kształconeumiejętności komentarz
5 minut Nauczyciel wita się z uczniami. Kontrola frekwencji. Uczniowie witają się z nauczycielem.
3 minuty  Nauczyciel zapisuje temat na tablicy i pyta uczniów o kierunek, w jakim będzie się rozwijała dzisiejsza lekcja.Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy.  Uczniowie udzielają różnych odpowiedzi. Uczeń potrafi myśleć abstrakcyjnie, jest kreatywny Metoda: „burza mózgów”
5 minut Nauczyciel rozpoczyna od słownikowej definicji tolerancji, a następnie tłumaczy uczniom pojęcie subkultury.Pyta o związek między dwoma pojęciami.  Uczniowie zapisują obie definicje do zeszytów.Uczniowie odpowiadają, że należy tolerować indywidualności. Uczeń potrafi wyjaśnić, czym jest tolerancja oraz subkultura
8 minut Nauczyciel tworzy na tablicy mapę myśli, której ośrodkiem jest wyraz SUBKULTURA.Nauczyciel włącza muzykę, która bezpośrednio wiąże się z pierwszą, opisywaną subkulturą, tj. Hipisami(Załącznik 1) i przystępuje do opisu głównych idei i założeń tego ruchu.Następnie opisuje subkulturę:

Metalowców(załącznik 2), punckowców(załącznik 3), ludzi słuchających muzyki reggae

 

Uczniowie tworzą w zeszytach własną mapę myśli na wzór tej, która znalazła się na tablicy.Uczniowie zapisują w swoich zeszytach notatki, które będą im pomocne przy kolejnym zadaniuUczniowie dzielą się z nauczycielem własnymi refleksjami na temat opisywanych subkultur. Uczeń potrafi tworzyć notatkę z lekcji.Uczeń potrafi formułować własne zdanie Metoda:-pogadanka

Metoda:

-pogadanka

10 minut Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, z których każda dostaje to samo zadanie:- celem grupy jest ułożenie scenki, która będzie przedstawieniem „filmowych klatek” z życia ludzi, którzy identyfikują się z tymi subkulturami.Nauczyciel wnosi do klasy rekwizyty, które będą pomocne przy tworzeniu scen

 

Uczniowie siadają w wyznaczonych przez nauczyciela miejscach i rozpoczynają pracę. Uczeń potrafi umiejętnie wykorzystać czas spędzony na pracy w grupie. Cechuje go pomysłowość i kreatywność. Metoda:-praca w grupie
Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie efektów ich pracy i zadaje im następujące pytania:- Dlaczego przygotowaliście taką scenę- Co chcieliście przez nią wyrazić

– Czy sprawiało wam trudność wcielanie się w poszczególne postaci

Uczniowie przedstawiają sceny i odpowiadają na pytania nauczyciela Uczeń  potrafi używać, innej , niż słowna, formy ekspresji Metoda:-drama
2 minuty Nauczyciel podsumowuje informacje zdobyte na lekcji i zachęca Uczniowie słuchają i pomagają nauczycielowi w uzupełnieniu wiadomości zdobytych na zajęciach. Uczeń  potrafi formułować wnioski z lekcji.
2 minuty Nauczyciel żegna się z uczniami. Uczniowie żegnają się z nauczycielem.

Dodaj komentarz