TEMAT: Tolerancja? A co to takiego?!
Cel główny: Kształtowanie postawy tolerancji wobec odmienności drugiego człowieka.
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
- Pracować nad samodyscypliną
- Brać udział w dyskusji i z szacunkiem traktować kolegów i koleżanki
- Posługiwać się poprawną polszczyzną i budować zdania zgodne z tematem wypowiedzi
- Ujmować szeroko problem tolerancji
Czas: 45 minut
Formy organizacyjne:
-praca indywidualna
Metody:
-pogadanka
Materiały:
-Załącznik 1
-Załącznik 2
-Załącznik 3
-Załącznik 4
Czas | nauczyciel | uczeń | Kształconeumiejętności | komentarz |
5 minut | Nauczyciel wita się z uczniami. Kontrola frekwencji. | Uczniowie witają się z nauczycielem. | ||
3 minuty | Nauczyciel zapisuje temat na tablicy i pyta uczniów o kierunek, w jakim będzie się rozwijała dzisiejsza lekcja.Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy. | Uczniowie udzielają różnych odpowiedzi. | Uczeń potrafi myśleć abstrakcyjnie, jest kreatywny | Metoda: „burza mózgów” |
5 minut | Nauczyciel rozpoczyna od słownikowej definicji tolerancji, a następnie tłumaczy uczniom pojęcie subkultury.Pyta o związek między dwoma pojęciami. | Uczniowie zapisują obie definicje do zeszytów.Uczniowie odpowiadają, że należy tolerować indywidualności. | Uczeń potrafi wyjaśnić, czym jest tolerancja oraz subkultura | |
8 minut | Nauczyciel tworzy na tablicy mapę myśli, której ośrodkiem jest wyraz SUBKULTURA.Nauczyciel włącza muzykę, która bezpośrednio wiąże się z pierwszą, opisywaną subkulturą, tj. Hipisami(Załącznik 1) i przystępuje do opisu głównych idei i założeń tego ruchu.Następnie opisuje subkulturę:
Metalowców(załącznik 2), punckowców(załącznik 3), ludzi słuchających muzyki reggae
|
Uczniowie tworzą w zeszytach własną mapę myśli na wzór tej, która znalazła się na tablicy.Uczniowie zapisują w swoich zeszytach notatki, które będą im pomocne przy kolejnym zadaniuUczniowie dzielą się z nauczycielem własnymi refleksjami na temat opisywanych subkultur. | Uczeń potrafi tworzyć notatkę z lekcji.Uczeń potrafi formułować własne zdanie | Metoda:-pogadanka
Metoda: -pogadanka |
10 minut | Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, z których każda dostaje to samo zadanie:- celem grupy jest ułożenie scenki, która będzie przedstawieniem „filmowych klatek” z życia ludzi, którzy identyfikują się z tymi subkulturami.Nauczyciel wnosi do klasy rekwizyty, które będą pomocne przy tworzeniu scen
|
Uczniowie siadają w wyznaczonych przez nauczyciela miejscach i rozpoczynają pracę. | Uczeń potrafi umiejętnie wykorzystać czas spędzony na pracy w grupie. Cechuje go pomysłowość i kreatywność. | Metoda:-praca w grupie |
Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie efektów ich pracy i zadaje im następujące pytania:- Dlaczego przygotowaliście taką scenę- Co chcieliście przez nią wyrazić
– Czy sprawiało wam trudność wcielanie się w poszczególne postaci |
Uczniowie przedstawiają sceny i odpowiadają na pytania nauczyciela | Uczeń potrafi używać, innej , niż słowna, formy ekspresji | Metoda:-drama | |
2 minuty | Nauczyciel podsumowuje informacje zdobyte na lekcji i zachęca | Uczniowie słuchają i pomagają nauczycielowi w uzupełnieniu wiadomości zdobytych na zajęciach. | Uczeń potrafi formułować wnioski z lekcji. | |
2 minuty | Nauczyciel żegna się z uczniami. | Uczniowie żegnają się z nauczycielem. |