Podanie i legenda – konspekt lekcji (język polski)

TEMAT: Co wydarzyło się w Kruszwicy? Podanie i legenda.

Cel główny: Zapoznanie się z utworem „Podania o Popielu” C. Niewiadomskiej

 

Cele operacyjne:

 

Uczeń potrafi:

  • Słuchać i czytać ze zrozumieniem
  • Wytłumaczyć co to jest podanie
  • Zna treść i  głównych bohaterów podania
  • Wie czym jest podanie
  • Ocenia zachowanie Popiela (zły władca)
  • Potrafi powiedzieć jaki powinien być dobry władca
  • Wie kim jest Gall Anonim.

 

 

Czas: 45 minut

 

Formy organizacyjne:

-praca indywidualna

-praca w grupach

 

Metody: heureza, metoda zajęć praktycznych

 

 

Materiały i środki dydaktyczne:

C. Niewiadomska „podanie o Popielu” [w:] A.Łuczak, A. Mrudzek Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańsk 2003, s.24

  1. Łuczak, A. Mrudzek Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańsk 2003, s.24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czas nauczyciel uczniowie Kształcone

umiejętności

komentarz
2 minuty Nauczyciel wita się z uczniami. Kontrola frekwencji. Uczniowie witają się z nauczycielem.

 

   
6

minut

 

 

Czytam głośno utwór C. Niewiadomkiej „Podanie o Popielu”; proszę uczniów, aby śledzili tekst. Uczniowie słuchają.

 

 

 

 

Uczeń potrafi słuchać ze zrozumieniem.

 

 

Metoda:

-podająca

3

minuty

Pytam uczniów:

 

Gdzie działa się akcja podania?

 

 

 

Kim był Popiel?

 

 

Co zrobił?

 

Dlaczego?

 

 

Jak został ukarany?

Uczniowie odpowiadają
– w grodzie Kruszwica koło jeziora Gopło

-księciem Polski,

-otruł kmieciów i ich żony,

-chciał większej władzy,

-został zjedzony przez myszy?

Uczeń zna głównych bohaterów podania Metoda:

-heureza

5

minut

Zadaję uczniom pytania:

  1. Jaki to jest gatunek literacki?

 

  1. Co to jest podanie?
Uczniowie odpowiadają, że czytanka jest podaniem.

Definicję znają z poprzedniej lekcji.

Uczeń wie co to jest podanie. Metoda:

-heureza

3

minuty

Pytam uczniów jacy bohaterowie występowali w utworze. Uczniowie odpowiadają:

Popiel, właściciele ziemscy, myszy.

Uczeń zna głównych bohaterów podania. Metoda:

– heureza

5

minut

Rysuje na tablicy słoneczko z napisem Popiel i proszę uczniów o wymienienie cech bohatera jako władcy. Zapisuje cechy które wymieniają uczniowie na tablicy. Uczniowie  wymieniają takie cechy jak: chęć władzy, zło, brak pomocy poddanym itp. Uczeń zna bohaterów utworu. Metoda:

– ćwiczenia praktyczne

2 minuty Pytam uczniów:

 

 

-jakim władca był Popiel?

Uczniowie odpowiadają:

 

-Popiel był złym władcą

 

 

Metoda:

– heureza

1 minuta Podpisuje słoneczko z cechami Popiela jako zły władca, rysuje drugie słoneczko z napisem dobry władca.      
5 minut Pytam uczniów jaki powinien być dobry władca? Wszystkie cechy wymienione przez uczniów zapisuje na Tablicy obok słoneczka dobry władca. Uczniowie odpowiadają:  dobry, pomocny, opiekuńczy, dbać o interesy poddanych itp. Uczeń potrafi powiedzieć jaki powinien być dobry władca, Metoda:

– heureza

5 minut Proszę o przerysowanie przez uczniów słoneczek z cechami władców do zeszytu. Uczniowie przepisują notatkę.   Metoda:

– podająca

2 minuty Proszę uczniów o przeczytanie tekstu z zadania 2 strona 25 (podręcznik) Uczniowie czytają.    
3 minuty Proszę uczniów o porównanie tekstu z zadania 2 z podaniem i pytam jaki widzą podobieństwa Uczniowie odpowiadają:

oba utwory opisują historie Popiela który został zagryziony przez myszy.

  Metoda:

– ćwiczenia praktyczne

5 minut Pytam uczniów;

-kim był Gall Anonim?

 

 

 

Wspólnie z uczniami tworzę notatkę biograficzną o Gallu Anonimie do zeszytu.

Uczniowie odpowiadają:

-autor najstarszej kroniki polskiej

 

 

Uczniowie wybierają najważniejsze informację z książki.

Uczeń wie kim jest Gall Anonim. Metoda zajęć praktycznych (ćwiczeniowa)
2 minuty Nauczyciel dokonuje rekapitulacji lekcji.

 

 

 

Nauczyciel żegna się z uczniami.

 

Uczniowie potrafią wyciągać wnioski z lekcji.

 

 

Uczniowie żegnają się z nauczycielem.

   

Autor: Ksawery Grążel

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: