„O śpiących rycerzach w Tatrach” – konspekt lekcji

Autor konspektu: Ewa Jakubiak-Szydłowska

 

Temat: Czy rycerze się obudzą? Jan Kasprowicz „O śpiących rycerzach w Tatrach”.

Czas: 90 minut.

Cele:

–          uczeń wie czym jest wątek

–          uczeń potrafi wyodrębnić wątki zawarte w tekście

–          uczeń potrafi odróżnić wątki historyczne od legendarnych

–          uczeń prezentuje własne zdanie

–          uczeń zna symbolikę tekstu

 

 

Przebieg lekcji

 

 

CZAS CZYNNOŚCI

NAUCZYCIELA

CZYNNOŚCI

UCZNIA

CELE

 

5 min. 1.Witam się  z uczniami.

2.Sprawdzam obecność.

3.Zapisuję temat na tablicy.

1.Uczniowie zapisują temat w zeszycie.

 

1.Wyciszenie uczniów.
10 min. 1.Proszę uczniów o przypomnienie definicji legendy. W razie potrzeby zapisuję definicję na tablicy.

2.Opowiadam uczniom o Janie Kasprowiczu i pokazuję zdjęcia przedstawiające poetę (załącznik nr 1).

1.Uczniowie wymieniają cechy legendy.

2.Uczniowie wysłuchują informacji dotyczących poety.

1.Przypomnienie definicji legendy.

2.Przybliżenie uczniom sylwetki Jana Kasprowicza.

20 min. 1.Proszę uczniów o otworzenie podręcznika na str.30 i przeczytanie znajdującego się tam tekstu.

2.Proszę o krótkie streszczenie tekstu.

3.Proszę uczniów o to, aby udowodnili, że tekst jest legendą.

1.Uczniowie czytają tekst.

2.Uczniowie streszczają tekst.

3.Uczniowie udowadniają, że przeczytany przez nich tekst jest legendą.

1.Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

2.Umiejętność odnoszenia definicji do tekstu.

10 min. 1.Zadaję uczniom pytania: Kto napisał opowieść? Co wiemy o narratorze? Z którym regionem wiążą się opisane wydarzenia?

2.Proszę uczniów o wykonanie zad.2 z podręcznika (załącznik nr 2) następnie wspólnie omawiamy zagadnienie.

3.Pytam uczniów o to, który wątek jest, ich zdaniem, najważniejszy.

4.Wspólnie z uczniami zapisuję w porządku chronologicznym wydarzenia tworzące ten wątek.

1.Uczniowie odpowiadają na pytania.

2.Uczniowie wykonują zadanie.

3.Uczniowie tworzą plan wydarzeń.

1.Umiejętność rozróżniania wątków.

2.Umiejętność pisania planu wydarzeń.

15 min. (2 godz. lekcyjna) 1.Proszę 1-2 uczniów o opowiedzenie o tym, co zobaczył i usłyszał pastuszek  w 1 osobie liczby pojedynczej.

2.Proszę uczniów o uzupełnienie tabelki, znajdującej się na str.35 (wypisać elementy historyczne i legendarne świata przedstawionego).

1.Uczniowie wykonują zadania. 1.Umiejętność opowiadania wydarzeń w 1 os.l.p.

2.Umiejętność odróżniania wydarzeń historycznych od legendarnych.

10 min. 1.Proszę uczniów o to, aby zastanowili się nad zad.6 z podręcznika (załącznik nr 3) pojedynczo, a w razie problemów w parach. Następnie wspólnie omawiamy zagadnienia. 1.Uczniowie wykonują zadanie. 1.Umiejętność wysnuwania wniosków na podstawie odpowiednich fragmentów tekstu.

2.Umiejętność symbolicznego interpretowania elementów legendy.

20 min. 1.Proszę uczniów o to, aby zrobili w parach zadanie nr 7 z podręcznika (załącznik nr 4).

2.Proszę każdą z par o zaprezentowanie swojej pracy.

3.Zapisuję najważniejsze elementy na tablicy i proszę o uzupełnienie swoich notatek o te elementy, których poszczególne pary nie mają.

4.Zadanie domowe: Zapisz w punktach, co mógłbyś zrobić, by twoim bliskim żyło się z tobą lepiej.

1.Uczniowie wykonują zadanie. 1.Umiejętność odnoszenia problemów przedstawionych w legendzie do współczesności.

2.Umiejętność prezentowania własnego zdania.

 

 

Załącznik nr 2

W jaki sposób w opowiadaniu przedstawione są wydarzenia? Wpisując wymienione wątki, uzupełnij schemat tak, aby informował o budowie tekstu.

–          opowieść o wojsku śpiącym w jaskini

–          wędrówka turysty po Dolinie Kościeliskiej

–          opowieść o pastuszku

 

 

Załącznik nr 3

Na podstawie odpowiednich fragmentów tekstu wyjaśnij, jaką misję mają do spełnienia bohaterowie.

A)    Śpiący rycerze.

–          Wyjaśnij symboliczne znaczenie skrzydeł u ramion rycerzy, oraz snu wojska w pieczarze.

–          Powiedz, dlaczego ludzie potrzebowali pomocy wojowników. Weź pod uwagę sytuację polityczną Polski na przełomie XIX i XX w., czyli w czasie, kiedy powstał utwór.

–          Ustal, jakie warunki muszą spełnić ludzie, by przerwać sen wojska.

B)    Pastuszek, stary góral, narrator opowiadania.

 

 

Załącznik nr 4

Przedyskutujcie w grupach, czy ludzie stali się już mądrzy i dobrzy. Zapiszcie swoje spostrzeżenia i wnioski w tabeli.

 

Co obecnie zniewala ludzi i co im zagraża?

Jak powinno być?

Co zrobić, żeby świat był lepszy?

 

Porównajcie wyniki pracy w grupach i uzupełnijcie notatki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co obecnie zniewala ludzi i co im zagraża?

Jak powinno być?

Co zrobić, żeby świat był lepszy?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co obecnie zniewala ludzi i co im zagraża?

Jak powinno być?

Co zrobić, żeby świat był lepszy?

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: