Aktywność – rodzaje i znaczenie

Co to jest aktywność dziecka ?

AKTYWNOŚĆ: podstawowy czynnik i warunek  rozwoju przy kształtowaniu procesu twórczego dziecka. Jej podstawową jednostka jest podejmowanie jakiejś czynności. aktywność staje się więc podstawowym warunkiem rozwoju psychomotorycznego przedszkolaka.

Typy aktywności dziecka w wieku przedszkolnym:

    • inspirowana
    • swobodna
    • kierowana

Rodzaje aktywności dziecka w wieku przedszkolnym:

  • plastyczna
  • ruchowa
  • emocjonalna
  • matematyczna
  • słowna
Co to jest aktywność spontaniczna?

Aktywność spontaniczna polega na samodzielnym podejmowaniu określonych czynności przez dziecko w wyniku zainteresowania otaczającej go rzeczywistości: przedmiotami, osobami, urządzeniami. Aktywność spontaniczna jest naturalną i wrodzoną reakcją dziecka .

Co to jest aktywność inspirowana?

Aktywność inspirowana polega na  aranżowaniu przez nauczyciela celowych działań, które zmierzają do zachęcania dzieci do uczestnictwa w zabawach i wydarzeniach.

Co to jest aktywność kierowana?

Aktywność kierowana polega na dokładnym sprecyzowaniu oczekiwań wobec dziecka, pozbawiając go jednocześnie możliwości inspirowania zadań, które wspierałyby jego pomysłowość i samodzielną inicjatywę.
Osobowość dziecka kształtuje się w wyniku procesów, w których przeważają swobodne działania, dlatego rola nauczyciela w podtrzymywaniu naturalnych zachowań dzieci jest bardzo ważna. Wymaga to specjalnych form prowadzenia zajęć, w których tworzy się warunki umożliwiające przedszkolakom podejmowanie własnych inicjatyw twórczych.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: