O składaniu świątecznych życzeń – konspekt lekcji

Autor konspektu: Ewa Jakubiak – Szydłowska

 

Temat: Życzę Ci…- uczymy się składać wyjątkowe życzenia.

 

Czas: 45 minut

 

Cele edukacyjne:

  • nabycie umiejętności poprawnego redagowania życzeń świątecznych kierowanych do różnych adresatów
  • doskonalenie pisania
  • wykorzystywanie wiedzy w praktyce
  • utrwalenie pojęć: porównanie, epitet, przenośnia

 

Dział programu realizowanego: lekcja spoza podręcznika (z okazji Bożego Narodzenia)

 

Formy organizacyjne:

  • praca z całym zespołem
  • praca indywidualna

 

Metody i techniki pracy:

  • praktyczna
  • eksponująca
  • elementy podającej

 

Pomoce niezbędne do przeprowadzenia lekcji:

  • tekst opowiadania
  • plansze w kształcie choinek
  • papierowe bombki choinkowe (z wypisanymi życzeniami w postaci środków poetyckich)

 

 

 

Przebieg lekcji

Czas Czynności nauczyciela

 

Czynności ucznia Kształcone umiejętności
5 min. 1. Witam się z uczniami.

2. Sprawdzam obecność.

3. Mówię o tym, że wielkimi krokami zbliża się bardzo ważny czas świąteczny – Boże Narodzenie i pytam uczniów jakie mają skojarzenia związane z tymi świętami.

4. Informuję uczniów o tym, czym będziemy się zajmować na dzisiejszej lekcji i zapisuję temat na tablicy.

1. Uczniowie podają swoje skojarzenia.

2.Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszycie.

3. Uczniowie zapisują temat z zeszycie.

1. Uczeń kształci umiejętność nazywania swoich uczuć i skojarzeń.
5 min. 1. Czytam uczniom krótkie opowiadanie (załącznik nr 1).

2. Pytam uczniów o to, dlaczego listonosz stwierdził, że w życzeniach córki nie było miłości?

3. Czytam uczniom drugie opowiadanie (załącznik nr 2).

4. Pytam czym życzenia z pierwszego opowiadania różnią się od tych z drugiego.

1. Uczniowie słuchają opowiadania.

2. Uczniowie odpowiadają na pytanie.

3. Uczniowie słuchają drugiego opowiadania.

4. Uczniowie odpowiadają na pytanie.

1. Uczeń dokonali umiejętność aktywnego słuchania.
15 min. 1. Pytam uczniów o to, o czym należy pamiętać składając życzenia (zarówno te na kartkach, jak i smsowe czy mailowe) oraz o to, czy życzenia kierowane do różnych ludzi są takie same.

2.Wieszam na tablicy 4 plansze w kształcie choinek. Nad czubkiem każdej z nich jest kartka z innym napisem: Trener, Bezrobotny, Mama, Kolega.

3. Pytam o to, czego można życzyć tym osobom.

4. Mówię o tym, że aby życzenia były piękne, muszą mieć w sobie coś z poezji. Pytam o to, co jest charakterystyczne dla poezji, co różni ją od języka codziennego.

5. Proszę o przypomnienie definicji epitetu, porównania i metafory.

6. Wyciągam papierowe bombki, na których znajdują się życzenia, w których wykorzystano środki poetyckie. Odczytuję to, co znajduje się na kolejnych bombkach i proszę chętnych uczniów o przyczepianie bombek na odpowiednie choinki (w zależności od tego, czy dane życzenia pasują do Trenera, Bezrobotnego, Mamy czy Kolegi).Uczeń, który przyczepia daną bombkę musi też powiedzieć, jaki środek poetycki tu wykorzystano.

1. Uczniowie odpowiadają na pytania.

2. Uczniowie przypominają definicje epitetu, porównania i metafory.

3. Uczniowie przyczepiają bombki na odpowiednich choinkach i rozpoznają środki poetyckie.

1. Uczeń kształci umiejętność dobierania życzeń do odbiorcy.

2. Uczeń doskonali umiejętność rozpoznawania środków poetyckich.

15 min. 1. Zapoznaję uczniów z poleceniem (napisz życzenia dla Bezrobotnego/Trenera/Mamy/Kolegi i przydzielam zadania). Dodaję, że życzenia nie muszą być długie, chodzi o to, żeby były indywidualnie dobrane do osoby.

2. Proszę kilku uczniów o odczytanie swoich życzeń.

1. Uczniowie piszą życzenia:

– uczniowie z numerami 1-6 piszą życzenia dla Trenera

– uczniowie z numerami 7-12 dla Bezrobotnego

– uczniowie z numerami 13-18 dla Mamy

– uczniowie z numerami 19-24 dla Kolegi

1. Uczeń kształci umiejętność redagowania życzeń świątecznych dopasowanych do odbiorcy.

2. Uczeń doskonali umiejętność pisania.

3. Uczeń doskonali umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce.

5 min. 1. Podsumowuję lekcję, pytając o to, czego uczniowie się dzisiaj nauczyli i o czym należy pamiętać przy składaniu życzeń.

2. Zadaję zadanie domowe: Napisz życzenia świąteczne do wybranej przez siebie osoby.

1. Uczniowie mówią o czym trzeba pamiętać podczas składania życzeń. 1. Uczeń podsumowuje to, czego nauczył się na lekcji.

 Załącznik nr 1

Dzwonek. Zerwała się szybko i podreptała pośpiesznie do drzwi. Otworzyła je. Na progu stał młody, uśmiechnięty młody człowiek z zawadiacko nałożoną na głowę czapką.

W rękach dźwigał ciężkie pudło.

– Dzień dobry! – wykrzyknął.

Bezwiednie uśmiechnęła się do niego, bo jego radość była zniewalająca.

– Oto paczka dla pani. Ktoś o pani pamięta. Pięknie zapakowana, papier
w gwiazdeczki, gałązki i bombki. Nawet kokarda tak misternie przypięta. Sam jestem ciekaw, co tam w środku jest.

Nagle chłopak ze zdziwieniem spostrzegł, że oczy kobiety dziwnie posmutniały, a twarz zrobiła się poważna, pojawiła się sieć zmarszczek, których jeszcze przed chwilą nie zauważył.

– Tam jest pustka.

– Ależ niemożliwe, przecież waży z dziesięć kilo!

– Dziesięć kilo uprzejmości i obowiązku….

– Słucham?

Zaskoczony patrzył na nią, nie wiedząc, co ma robić.

– Proszę do domu, coś panu pokażę.

Zaciekawiony wszedł za nią do pokoju, a potem do małej komórki tuż za kuchnią. Stały tam rzędy pudełek podobnych do tego, które właśnie przyniósł. Przy każdym leżała kartka świąteczna. Podała mu jedną, drugą, piątą… . Na każdej ta sama ręka pisała zdawkowe życzenia: „Wesołych świąt kochanej Mamie życzy córka Anna z mężem i dziećmi”.

Chwilę zamyślił się, a potem, sam nie wiedział skąd, wyrwały mu się słowa:

–  Tu nie ma miłości.

 

 

Załącznik nr 2

 

Co to? Dzwonek? Kto to może być o tej porze? Idę zobaczyć.

– Dzień dobry panu. To dla mnie? Jaka śliczna kolorowa kartka! To pewnie od mojej   kochanej córki. Ona zawsze o mnie pamięta!

– Wie pan, córka mieszka bardzo daleko, ale na każde święta przysyła mi życzenia od siebie i całej swojej rodziny. O proszę, niech pan posłucha:

 

„W Betlejem mieście Zbawiciel się rodzi…”

 

Nadchodzą święta Bożego Narodzenia. Choć jesteśmy daleko od Ciebie, to nasze serca są bardzo, bardzo blisko.

Życzymy Ci by te wyjątkowe dni były radosne i szczęśliwe. Niech wszystkie Twoje zmartwienia odejdą w kąt, a na twarzy zawsze gości promienny uśmiech. Oby dni mijały Ci beztrosko, a zdrowie nigdy nie zawiodło. Niech w Twoim sercu zawsze mieszka szczęście. Ty w naszych sercach jesteś zawsze – w te święta, następne i jeszcze przez wiele, wiele lat.

Córka Anna z mężem i dziećmi.

 

Reklamy

One response

  1. Bardzo przydatne……

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: