Żywot św. Wojciecha – scenariusz zajęć

Autor konspektu: Ewa Jakubiak-Szydłowska

Temat: „Co przeważyło szalę?”- Żywot św. Wojciecha

Czas: 90 minut

Cele:

–          porównywanie tych samych informacji zawartych w odmiennych źródłach informacji dostrzeganie różnic między nimi

–          prezentowanie własnego zdania

–          odwoływanie się do wartości etycznych

 

Przebieg lekcji

CZAS CZYNNOŚCI

NAUCZYCIELA

CZYNNOŚCI

UCZNIA

CELE

 

5 min. 1.Witam się  z uczniami.

2.Sprawdzam obecność.

3.Zapisuję temat na tablicy.

1.Uczniowie zapisują temat w zeszycie.

 

1.Wyciszenie uczniów.
5 min. 1.Zadaję uczniom pytanie: Co to jest legenda?

2.Uzupełniam wypowiedzi uczniów, po czym zapisuję definicje na tablicy.

1.Uczeń odpowiada na pytanie.

2.Uczeń zapisuje definicję w zeszycie.

1.Przypomnienie podstawowych wiadomości dotyczących legendy.
15 min. 1.Proszę o otworzenie książek na str. 26 i przeczytanie znajdującej się tam legendy.

2.Proszę o krótkie streszczenie  tekstu.

3.Pytam o to, jak treść legendy odnosi się do definicji legendy.

4.Omawiam treść legendy w kontekście definicji.

1.Uczniowie czytają tekst.

2.Uczniowie opowiadają treść legendy.

3.Uczniowie odpowiadają na pytania.

1.Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

2.Umiejętność odnoszenia definicji do treści legendy.

10 min. 1.Rozdaję uczniom karty z zadaniem (zał. nr 1) i proszę o wykonanie zadania.

2.Proszę kilku uczniów o odczytanie zadania.

1.Uczniowie wykonują zadanie. 1.Umiejętność odnajdywania w tekście ciągłym czasowników oraz zwrotów opisujących reakcje fizyczne i psychiczne.
10 min. Proszę o podzielenie utworu na części ze względu na treść i zatytułowanie ich.

2.Wspólnie omawiamy zagadnienie.

1.Uczniowie wykonują zadanie. 1.Umiejętność dzielenia tekstu na części ze względu na treść.
10 min.(druga godzina lekcyjna) 1.Pytam o to, która część tekst jest (wg uczniów) najważniejsza.

2.Pytam o to, dlaczego szala wagi nie drgnęła, mim że złożono na niej kosztowności.

3.Zadaję uczniom pytania: Co przeważyło szalę? Jaką wartość miały pieniądze ubogiej kobiety?

4.Pytam o to, skąd wzięły się rozbieżności w relacji z okoliczności śmierci św. Wojciecha.

5.Zadaję uczniom pytanie: Co oznacza związek frazeologiczny „wdowi grosz”? Następnie zapisuję jego znaczenie na tablicy i proszę o przepisanie.

1.Uczniowie odpowiadają na pytania.

2.Uczniowie zapisują związek frazeologiczny w zeszycie.

1.Prezentowanie własnego zdania.

2.Kształtowanie umiejętności argumentowania.

3.Odwoływanie się do wartości etycznych.

10 min. 1.Czytam informację encyklopedyczną o św. Wojciechu (podręcznik str. 29).

2.Proszę uczniów o porównanie legendy o św. Wojciechu z informacją encyklopedyczną.

3.Uzupełniam wypowiedzi uczniów.

1.Uczniowie słuchają informacji encyklopedycznej.

2.Uczniowie porównują legendę z informacją encyklopedyczną.

1.Umiejętność słuchania ze zrozumieniem.

2.Porównanie tych samych zdarzeń przedstawionych w różnych utworach literackich.

15 min. 1.Informuję uczniów o tym, że św. Wojciech jest patronem Europy.

2.Wymieniam innych patronów Europy.

3.Zapisuję na tablicy krótkie notatki dotyczące patronów Europy.

4.Pokazuję ich wizerunki.

5. Jako ciekawostkę opowiadam o tym, co stało się z ciałem św. Stanisława.

1.Uczniowie zapisują notatkę w zeszycie. 1.Uczeń zna patronów Europy.
10 min. 1.Proszę o opisanie płaskorzeźby przedstawiającej scenę wykupu ciała św. Wojciecha (podręcznik str. 28).

2.Proszę o porównanie sceny pokazanej na płaskorzeźbie z tekstem legendy.

3.Pytam o to, skąd (zdaniem uczniów) wzięły się różnice między przekazem literackim a plastycznym.

4.Zadanie domowe: Napiszę krótką notatkę o dowolnie wybranym świętym.

1.Uczniowie opisują płaskorzeźbę.

2.Uczniowie porównują obie sceny.

3.Uczniowie wskazują przyczyny rozbieżności między przekazami.

1.Interpretacja płaskorzeźby.

2.Porównanie tekstu literackiego i plastycznego.

3.Umiejętność samodzielnego wnioskowania.

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: