Jaki może być dom? Scenariusz zajęć (język polski)

Autor konspektu: Ewa Jakubiak-Szydłowska

Temat: Jaki może być dom?

Czas: 45 min.

Cele:

–          uczeń wie, jak wyglądały pierwsze domy osady i miasta

–          uczeń wie, jak wyglądają domy w różnych częściach świata

–          uczeń zna znaczenie wyrazu dom

–          uczeń zna wyrazy zawierające cząstkę dom

–          uczeń zna powiedzenia zawierające wyraz dom

Przebieg lekcji

CZAS CZYNNOŚCI

NAUCZYCIELACZYNNOŚCI

UCZNIACELE

5 min.1.Witam się  z uczniami.

2.Sprawdzam obecność.

3.Zapisuję temat na tablicy.1.Uczniowie zapisują temat w zeszycie.

1.Wyciszenie uczniów.10 min.1.Zadaję uczniom pytanie: Z jakich powodów ludzie mieszkają w domach?

2.Następnie pytam o to, czy wiedzą, jak wyglądały pierwsze domy, osady i miasta. Pokazuję uczniom zdjęcie osady Biskupin (załącznik nr 1).Uzupełniam wypowiedzi uczniów.

3.Zadaję uczniom pytanie: Czy wiecie jak wyglądają domy w różnych częściach świata? Następnie opowiadam uczniom o tym i pokazuję zdjęcia domów z różnych części świata (załącznik nr 2). Jako ciekawostkę pokazuję uczniom zdjęcie najdroższego domu na świecie (załącznik nr 3).1.Uczniowie odpowiadają na pytania.

2.Uczniowie wysłuchują podanych przeze mnie informacji.1.Zapoznanie uczniów z wyglądem pierwszych domów, osad i miast oraz  domów w różnych częściach świata.10 min.1.Zapisuję na tablicy wyraz dom i proszę o podanie skojarzeń.

2.Zapisuję skojarzenia uczniów w postaci mapy myśli i proszę o przerysowanie jej do zeszytu.1.Uczniowie podają wyrazy, które kojarzą im się z wyrazem dom.1.Prezentowanie własnych skojarzeń.15 min.1.Odczytuję definicję wyrazu dom ze „Słownika języka polskiego” i zapisuję na tablicy kilka znaczeń tego wyrazu. Proszę uczniów o przepisanie ich do zeszytu.

2.Proszę o porównanie znaczeń wyrazu dom ze słownika z mapą myśli, którą uczniowie mają w zeszycie.

3.proszę uczniów o podanie jak największej liczby wyrazów z cząstką dom. Zapisuję je na tablicy i proszę o przepisanie.1.Uczniowie zapisują znaczenie wyrazu dom w zeszycie.

2.Uczniowie porównują znaczenie słownikowe wyrazu dom z własnymi skojarzeniami.

3.Uczniowie wyszukują wyrazów, zawierających cząstkę dom i zapisują je w zeszycie.1.Znajomość znaczenia wyrazu dom.

2.Znajomość wyrazów, zawierających cząstkę dom.

5 min.1.Proszę uczniów o wykonanie zadania 6 z podręcznika (załącznik nr 4).

2.Wspólnie omawiamy zagadnienie.

3.Zadanie domowe: Narysować piktogram wyrazu dom.1.Uczniowie wykonują zadanie.1.Znajomość powiedzeń dotyczących domu.

Załącznik nr 4

Do podanych powiedzeń dopasuj objaśnienia z ramki. Następnie ułóż po jednym zdaniu z każdym z powiedzeń.

–          być gościem w domu

–          być panem we własnym domu

–          czuć się jak u siebie w domu

  czuć się swobodnie u kogoś    samemu podejmować decyzje, nie licząc się z innymi

rzadko spędzać czas w swoim domu

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: