Analiza i interpretacja utworu J. Kasprowicza – konspekt lekcji

TEMAT: W oczekiwaniu na skrzydlatych rycerzy

Cel główny: Zapoznanie się z utworem „O śpiących rycerzach w Tatrach” J. Kasprowicza

 

Cele operacyjne:

 

Uczeń potrafi:

  • Słuchać i czytać ze zrozumieniem
  • Utrwalenie wiadomości – podanie
  • Zna treść i  głównych bohaterów podania
  • Wie czym jest wątek i potrafi wskazać przykłady z tekstu

 

Czas: 45 minut

 

Formy organizacyjne:

-praca indywidualna

 

Metody: heureza, metoda zajęć praktycznych

 

 

Materiały i środki dydaktyczne:

J. Kasprowicza „O śpiących rycerzach w Tatrach” [w:] A.Łuczak, A. Mrudzek Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańsk 2003, s.24

  1. Łuczak, A. Mrudzek Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańsk 2003, s.24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czas nauczyciel uczniowie Kształcone

umiejętności

komentarz
2 minuty Nauczyciel wita się z uczniami. Kontrola frekwencji. Uczniowie witają się z nauczycielem.

 

   
5 minut Nauczyciel pyta uczniów czy wiedzą co to jest wątek?

 

 

Nauczyciel czyta definicję wątku z podręcznika

Uczniowie odwołując się do własnych doświadczeń próbują podać definicję wątku.

 

Uczniowie słuchają nauczyciela, a następnie przepisują regułę do zeszytu.

Uczeń wie co to jest wątek. Metoda:

– heureza

10

minut

 

 

Nauczyciel czyta głośno utwór J. Kasprowicza „O śpiących rycerzach w Tatrach”; proszę uczniów, aby śledzili tekst i podkreślili wszystkie wątki. Uczniowie słuchają oraz śledzą tekst w poszukiwaniu wątków.

 

 

 

 

Uczeń potrafi słuchać ze zrozumieniem.

 

 

Metoda:

-podająca, ćwiczenia praktyczne.

5 minuty Nauczyciel pyta uczniów jak podobała im się czytanka; sprawdzam czy słuchali uważnie. Uczniowie opowiadają o swoich wrażeniach po wysłuchaniu utworu. Uczeń kształtuje wyrażanie swoich opinii. Metoda:

– heureza

3

minuty

Nauczyciel prosi jednego ucznia, aby zaprezentował swoją pracę (wskazał zaznaczone wątki). Uczeń odpowiada:

– w utworze odnajdziemy dwa wątki.

 

Uczeń potrafi zastosować poznaną wiedzę w praktyce. Metoda:

-heureza, ćwiczenia praktyczne.

5

minut

Nauczyciel przerysowuję schemat nr 1 ze str. 53 (podręcznik) na tablicy i wspólnie z uczniami omawiam diagram. Uczniowie korygują swoje ewentualne błędy przy wskazywaniu wątków Uczeń ćwiczy jak wskazać wątek. Metoda:

– ćwiczenia parktyczne.

3 minuty Nauczyciel prosi o przerysowanie przez uczniów schematu z tablicy. Uczniowie przepisują notatkę do zeszytu.   Metoda:

– podająca

10 minut Nauczyciel omawia wspólnie z uczniami ćwiczenie 7 ze strony 36.

 

Co obecnie zniewala ludzi i co im zagraża?

 

Jak powinno być?

 

Co zrobić, żeby świat był lepszy?

Uczniowie odpowiadają na pytanie z tabelki z ćwiczenia 7; wspólnie dyskutują i wyrażają swoje zdanie. Nauczyciel pełni rolę mediatora.

 

 

 

 

 

Uczniowie uzupełniają tabelkę z ćwiczenia 7/36 w zeszytach.

Uczeń ćwiczy argumentować swoje zdanie. Metoda:

– heureza

2 minuty Nauczyciel dokonuje rekapitulacji lekcji.

 

 

 

Nauczyciel żegna się z uczniami.

Uczniowie potrafią wyciągać wnioski z lekcji.

 

 

Uczniowie żegnają się z nauczycielem.

   

 Autor: Ksawery Grążel

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: