Konspekt lekcji z języka polskiego. Mity greckie – Herakles


Konspekt zajęć z języka polskiego. Mity greckie – Herakles
TEMAT:  W pogoni za fortuną. Pytanie o aktualność mitu o Heraklesie

Cel główny: Konfrontacja kultury antycznej ze współczesną rzeczywistością.

Cele operacyjne:

  • uczeń zna fragment mitologii poświęcony Heraklesowi,
  • uczeń zna definicję archetypu,
  • uczeń potrafi odnaleźć podobieństwa pomiędzy postacią Heraklesa a bohaterami kultury masowej,
  • uczeń potrafi efektywnie wykorzystywać czas, poświęcany zarówno, na pracę indywidualną, jak i grupową.


Cele dydaktyczne:

-  wyrabianie szacunku do języka ojczystego,

-  troska o poprawność i estetykę pisma,

-  wdrażanie do samokontroli i samodyscypliny.

Czas: 45 minut

Formy organizacyjne:

-praca indywidualna

-praca grupowa

Metody:

-wykładu informacyjnego, pogadanki wstępnej, pracy z tekstem, ćwiczeń praktycznych- oparta na działaniach uczniów

Pomoce dydaktyczne:

- plakat, przedstawiający współczesnych bohaterów kultury masowej, brystol służący do opisania życiorysu mitycznego Heraklesa, kartki formatu A4 na których widnieją nazwy współczesnych bohaterów

Bibliografia:

Jachimczak B.: Z mitologią za pan brat. Biblioteka w Szkole.1993 nr 6, s. 28-30

Zych A.: O mitologii inaczej. Biblioteka w Szkole.2002, nr 10, s.10

Pearson Carol .S: Bohater podejmuje wędrówkę, walczy ze smokiem i odkrywa skarb ich prawdziwych jaźni. http://psphome.dhtml.pl/art_bohater_podejmuje_wedrowke.html

Czas Nauczyciel Uczeń Kształconeumiejętności Komentarz
2 minuty

FAZA WSTĘPNA:

Nauczyciel wita się z uczniami. Kontrola frekwencji. Uczniowie witają się z nauczycielem. 
2minuty

 

Nauczyciel pyta uczniów o wrażenia, jakie im towarzyszą, w związku z przeczytanym mitem o Heraklesie( zadanie domowe). Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie, zadane przez nauczyciela. -utrwalanie wiadomości o danym tekście Metoda:-kontrola wiadomości zdobytych przez uczniów
3 minuty Nauczyciel wraz z uczniami stara się, uporządkować wydarzenia, dotyczące mitu o Heraklesie. Uczniowie odtwarzają historię Herkulesa, wymieniają swoje spostrzeżenia. - umiejętność streszczania tekstu, ćwiczenie usprawniające pamięć Metoda:-ćwiczeń praktycznych, oparta na działaniach uczniów
15 minut

FAZA REALIZACYJNA:

Nauczyciel wykorzystuje brystol, umieszczony na tablicy i prosi uczniów o stworzenie życiorysu Heraklesa.  Ochotnicy zamieszczają informacje na tablicy, a pozostali uczniowie, w zeszycie, zapisują życiorys Heraklesa.  Metoda:-praca w grupach
Nauczyciel pyta uczniów, czy spotkali się z definicją archetypu. Jeżeli uczniowie jej jeszcze nie poznali, nauczyciel zapisuje treść pojęcia na tablicy.  Uczniowie informują nauczyciela, co znaczy wyraz archetyp lub zapisują wyjaśnione przez niego pojęcie
10minut Nauczyciel dzieli klasę na sześcioosobowe zespoły, a każdemu z nich przydziela zadanie, które uczniowie będą wykonywali.  Uczniowie zasiadają w wyznaczonych przez nauczyciela miejscach i przystępują do rozwiązywania zadań.Zadanie dla grup:

Na kartkach formatu A4 znajdują się imiona bohaterów kultury masowej. Każda z grup otrzymuje kartkę z nazwą innego bohatera. Zadanie polega na podaniu trzech charakterystycznych cech danego bohatera i wybraniu kolejnego, którego trzy cechy również określą uczniowie.

 

-umiejętność pracy w grupie 
Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie efektów ich pracy. Grupa, która ukończyła zadanie najszybciej, zostaje przez nauczyciela oceniona. Nauczyciel pyta uczniów o zbieżności, pomiędzy Heraklesem a bohaterami kultury masowej. Uczniowie prezentują swoje prace. Odpowiadają na pytanie nauczyciela, odnosząc się do zadania, które wykonywali w grupach. 
2 minuty

 

FAZA PODSUMOWUJĄCA:

Nauczyciel rozpoczyna dyskusję z uczniami, która oscyluje wokół tematu lekcji. Pyta uczniów dlaczego wybrał taki temat i jaki to ma związek z przeprowadzoną lekcją Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela. Wymieniają uwagi pomiędzy sobą. Starają się z szacunkiem traktować innych uczniów.
2 minuty Nauczyciel żegna się z uczniami. Uczniowie żegnają się z nauczycielem.
About these ads

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: