„W pustyni i w puszczy” – charakterystyka postaci Stasia Tarkowskiego

Autor konspektu: Ewa Jakubiak-Szydłowska

 Temat: Staś Tarkowski – opis postaci

Czas: 90 min.

Cel: tworzenie charakterystyki Stasia Tarkowskiego

Przebieg lekcji

CZAS CZYNNOŚCI

NAUCZYCIELA

CZYNNOŚCI

UCZNIA

CELE
5 min. 1.Witam się  z uczniami.

2.Sprawdzam obecność.

3.Zapisuję temat na tablicy.

1.Uczniowie zapisują temat w zeszycie.

 

1.Wyciszenie uczniów.
5 min. 1.Tłumaczę, na czym będzie polegać zadanie uczniów (wyszukiwanie cytatów i wypisywanie cech Stasia).

2.Dzielę klasę na 7 grup.

3.Przydzielam zadania (załącznik nr1) i rozdaję karty pracy (załącznik nr2).

1.Uczniowie wysłuchują treść zadania, zapoznają się z zasadami pracy i podziałem na grupy. 1.Zapoznanie uczniów z treścią zadania i formami pracy.
25 min. 1.Czuwam nad prawidłowym przebiegiem pracy  w grupach.

2.W razie potrzeby służę pomocą.

1.Uczniowie pracują w grupach. 1.Odnajdywanie właściwych fragmentów tekstu w lekturze.

2.Tworzenie charakterystyki postaci.

10 min. 1.Proszę o zaprezentowanie efektów pracy przez poszczególne grupy. 1.Uczniowie prezentują prace. 1.Umiejętność wypowiadania się na forum klasowym.
15 min.

(2 godź.lekcyjna)

1.Proszę uczniów o podanie najważniejszych cech Stasia (podsumowanie pracy wszystkich grup). Zapisuję je na tablicy.

2.Proszę uczniów o ocenę postaci. Odwołuję się także do recenzji, którą mają w zeszycie (krytyczna recenzja o powieści i bohaterach, którą dostali na jednej z poprzednich lekcji).

1.Uczniowie wymieniają cechy Stasia (popierając przykładami, odwołując się do konkretnych sytuacji).

2.Uczniowie wyrażają swoją opinię o Stasiu Tarkowskim.

1.Utrwalenie wiadomości na temat głównego bohatera.

2.Umiejętnośc wyrażania własnej opinii.

15 min. 1.Zapisuję na tablicy punkty, według których opiszemy Stasia Tarkowskiego (załącznik nr 3) i proszę o przepisanie ich do zeszytu.

2.Proszę uczniów o rozwinięcie punktów.

1.Uczniowie przepisują punkty do zeszytu.

2.Uczniowie rozwijają punkty (pomocne będą przy tym zadania, które wykonywali w grupach).

1.Przygotowanie do pisania charakterystyki.
15 min. 1.Proszę uczniów o napisanie wstępu do charakterystyki (zadanie wykonujemy wspólnie na tablicy).

2.Zadanie domowe:

a)      dokończyć charakterystykę

b)      załącznik nr 4

1.Uczniowie piszą wstęp do charakterystyki. 1.Kształtowanie umiejętności pisania charakterystyki.

Załącznik nr 1.

Grupa 1: wygląd zewnętrzny, cechy fizyczne

Grupa 2: cechy usposobienia

Grupa 3: Staś jako Polak

Grupa 4: Staś jako uczeń

Grupa 5: Staś jako syn

Grupa 6: Staś jako opiekun i towarzysz Nel

Grupa 7: Staś jako towarzysz Kalego i Mei

Załącznik nr 3.

1.Przedstawienie postaci.

2.Wygląd zewnętrzny, cechy fizyczne.

3.Cechy charakteru:

a)      zalety

b)      wady

4.Stosunek postaci do otoczenia i odwrotnie.

5.Własne zdanie o bohaterze.

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: