Pisownia wyrazów z “ch” i “h” – konspekt lekcji

Autor konspektu: Ewa Jakubiak – Szydłowska

 

Temat: My zasady dobrze znamy, ortografii się nie damy – pisownia wyrazów z ch i h.*

Czas: 45 minut

Cele edukacyjne:

  • Utrwalenie zasad ortograficznych dotyczących pisowni wyrazów z ch i h
  • Powtórzenie pisowni wyrazów z ch i h

 

 

Dział programu realizowanego: dział podręcznika „Z podwórka w świat i do… szkoły”; lekcja powtórzeniowa

Formy organizacyjne:

  • praca z całym zespołem
  • praca indywidualna

Metody i techniki pracy:

  • ćwiczenia praktyczne
  • elementy podającej

Pomoce niezbędne do przeprowadzenia lekcji:

  • zagadki ortograficzne
  • kartki z wyrazami z ch
  • kartoniki z wyrazami z lukami
  • karty ewaluacyjne

*Ortografia była jedną z umiejętności, które klasa 4c opanowała na kwietniowej diagnozie poniżej 70%.

 

 

Przebieg lekcji

 

 

Czas* Czynności nauczyciela Czynności ucznia Kształcone umiejętności
10 min. 1. Witam się z uczniami.2. Sprawdzam obecność.

3. Mówię, czym będziemy się zajmować na dzisiejszej lekcji.

4. Zapisuję temat lekcji na tablicy.

5. Czytam uczniom kilka zagadek, których rozwiązaniem są wyrazy z ch lub h. Proszę o odgadywanie i zapisywanie na tablicy haseł.

 

1. Uczniowie witają się z nauczycielem.2. Uczniowie zapisują temat w zeszycie.

3. Uczniowie słuchają kolejnych zagadek.

4. Wybrani uczniowie zapisują hasła z zagadek na tablicy.

 

1.Uczeń potrafi poprawnie zapisać wyraz z trudnością ortograficzną.
15 min. 1. Proszę uczniów o powtórzenie głównych zasad ortograficznych dotyczących pisowni wyrazów z ch.2. Rysuję na tablicy 4 koła i podpisuję je odpowiednią zasadą ortograficzną (ch wymienne na sz, ch na końcu wyrazu, ch przed spółgłoskami, ch po literze s).

3. Proszę o przerysowanie kół do zeszytu.

4. Rozdaję uczniom po jednej kartce z zapisanym wyrazem (z ch) i proszę o zastanowienie się, która zasada ch pojawia się w otrzymanym wyrazie.

5. Proszę, aby uczniowie podchodzili do tablicy i zapisywali wyrazy w odpowiednie miejsce (uczniowie zapisują też podane wyrazy w swoich kołach w zeszycie).

 

1. Uczniowie zgłaszają się i przypominają zasady.2. Uczniowie przerysowują koła do zeszytu.

3. Uczniowie uzasadniają pisownię podanych wyrazów, wpisując je w odpowiednie miejsce.

4. Uczniowie przepisują wyrazy do zeszytu.

 

1. Uczeń powtarza najważniejsze zasady ortograficzne dotyczące pisowni wyrazów z ch
15 min. 1. Przypominam uczniom, że istnieje grupa wyrazów z ch, których nie da się uzasadnić żadną regułą. To samo dotyczy wszystkich wyrazów z h– trzeba je po prostu zapamiętać.2. Wieszam na tablicy dwie kartki z napisami ch i h.

3. Rozdaję uczniom po jednym  kartoniku z wyrazem z luką  i proszę uczniów o przyczepianie wyrazów w odpowiednie miejsca na tablicy (przy kartce z ch lub h).

4. Zadaję uczniom zadanie domowe.

1. Uczniowie podchodzą do tablicy ze swoimi karteczkami i wieszają w odpowiednie miejsce.2. Uczniowie zapoznają się z zadaniem domowym. 1. Uczeń utrwala pisownię trudnych wyrazów.
5 min. 1. Rozdaję uczniom karty ewaluacyjne i proszę o ich wypełnienie i podpisanie się na nich.2. Zbieram karty, ale informuję uczniów, że na następnej lekcji zostaną im one zwrócone po to, aby pamiętali, nad czym jeszcze muszą popracować. 1. Uczniowie dokonują podsumowania lekcji. 1. Uczeń określa swoją aktywność na lekcji, stopień przyswojenia wiedzy i ocenia atrakcyjność ćwiczeń.

* Podany czas jest orientacyjny, zależny od szybkości pracy uczniów. Możliwe jest, że jedne zadania będą zrobione szybciej, inne wolniej. W razie, gdyby uczniowie skończyli szybciej niż zostało to założone w konspekcie, dostaną dodatkowe ćwiczeni

Zagadki:

1. Chodzi znakomicie

Po ścianach, suficie.

Dokucza nam w lesie.

Co to, zgadniecie?

(mucha)

2. Płynie po niebie,

Wietrzyk ją goni,

Jeżeli zechce,

Słońce zasłoni.

(chmura)

3. Cylindry w środku,

Maska na przedzie,

Chociaż ma biegi,

Nie biega, a jedzie.

(samochód)

4. Siedzisz na niej,

Choć nie ławka,

Bujasz się, bo to

(huśtawka)

5. Na wróble stoi w polu,

Połatany surdut ma.

Nie wyglądaj tak jak on,

Bo przestraszysz stado wron.

(strach)

6. Rośnie w ciepłych krajach

I piją ją w chatach

Suchą i zieloną.

Co to jest?

(herbata)

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: