„Dwa wiatry” i „Jak wygląda wiatr” – analiza porównawcza

Autor konspektu: Ewa Jakubiak-Szydłowska

Temat: Jaki jest wiatr? Charakterystyka wiatru na podstawie wierszy: „Dwa wiatry” J.Tuwima i „Jak wygląda wiatr?” D.Wawiłow.

Czas: 90 minut

Cele:

-          uczeń analizuje wiersze

-          uczeń potrafi wymienić środki stylistyczne użyte w wierszach

-          uczeń potrafi wyodrębnić obrazy poetyckie

-          uczeń potrafi porównać dwa wiatry

-          uczeń potrafi scharakteryzować wiatr

Przebieg lekcji

CZAS CZYNNOŚCINAUCZYCIELA CZYNNOŚCI UCZNIA CELE
5 min. 1.Witam się z uczniami.2.Sprawdzam obecność.

3.Zapisuję temat lekcji na tablicy.

1.Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszycie. 1.Wyciszenie uczniów.
15 min. 1.Proszę uczniów o otworzenie podręcznika na str.45 i przeczytanie znajdującego się tam wiersza.2.Rozmawiam z uczniami na temat budowy wiersza,  rymów i środków stylistycznych. 1.Uczniowie czytają wiersz.2.Uczniowie rozmawiają  ze mną o wierszu. 1.Umiejętność czytania ze zrozumieniem.2.Umiejętność wyodrębniania części wiersza.

3.Rozpoznawanie środków stylistycznych i rymów.

5 min. 1.Rozdaję uczniom karty pracy (załącznik nr 1).2.Proszę o wykonanie polecenia 1a.

3.Wspólnie omawiamy zagadnienie.

1.Uczniowie wykonują zad.1 z kart pracy. 1.Umiejętność wyszukiwania czasowników charakteryzujących dwa wiatry.
5 min. 1.Proszę o wykonanie zad.1b z kart pracy.2.Wspólnie omawiamy zagadnienie. 1.Uczniowie wykonują zadanie. 1.Umiejętność wyszukiwania epitetów dotyczących wiatrów.
5 min. 1Proszę o wykonanie zad.2 z kart pracy.2.Wspólnie omawiamy zagadnienie. 1.Uczniowie wykonują zadanie. 1.Umiejętność charakteryzowania dwóch wiatrów.
10 min. 1.Proszę uczniów o wskazanie obrazów poetyckich, z których składa się wiersz.2.Następnie pytam o to, jak zmienia się poetycki obraz sadu i dlaczego.

3.Pytam uczniów o to, czy znają jakieś przysłowia które pasują do tego wiersza.

1.Uczniowie wskazują obrazy poetyckie.2.Uczniowie odpowiadają na pytania. 1.Umiejętność wyodrębniania obrazów poetyckich.2.Umiejętność porównywania obrazów poetyckich.

3.Zapoznanie się z przysłowiami pasującymi do wiersza.

15 min.     (2 godz. lekcyjna) 1.Proszę uczniów o znalezienie wyrazów dźwiękonaśladowczych. Następnie proszę o to, aby wymówili je tak, by jak najbardziej przypominały odgłosy wiatru.2.Proszę uczniów o wydzielenie fragmentów, które należy czytać:

-          cicho, wolno, delikatnie

-          głośno, szybko, dynamiczne

3.Proszę kilku uczniów o przeczytanie wiersza w odpowiedni sposób.

1.Uczniowie  wyszukują wyrazy dźwiękonaśladowcze i wymawiają je w odpowiedni sposób..2.Uczniowie wydzielają fragmenty tekstu.

3.Uczniowie czytają wiersz.

1.Umiejętność wyszukiwania i odpowiedniego wymawiania wyrazów dźwiękonaśladowczych.2.Umiejętność rozróżniania fragmentów tekstu, w zależności od nastroju jaki oddają.
15 min. 1.Proszę uczniów o otworzenie podręcznika na str.46 i czytam zamieszczony tam wiersz.2.Czytam polecenie zadania 1 (załącznik nr 2) i proszę uczniów o zastanowienie się nad poleceniem. Następnie wspólnie omawiamy zagadnienie.

3.Czytam polecenie zadania 2 (załącznik nr 3). Proszę uczniów o wykonanie zadania, a następnie odczytanie cech wiatru.

1.Uczniowie czytają wiersz.2.Uczniowie wykonują zadania. 1.Umiejętność słuchania ze zrozumieniem.2.Umiejętność wyjaśniania funkcji jakie pełnią pytania i porównania.

3.Umiejętność nazywania cech wiatru.

15 min. 1.Pytam uczniów o to, jaki ich zdaniem wygląda wiatr. Proszę o to, aby opisali wiatr w zeszycie.2.Proszę kilku uczniów o przeczytanie swoich opisów.

3.Zadanie domowe: Nauczyć się na pamięć jednego z wierszy.

1.Uczniowie wykonują zadanie.2.Uczniowie czytają swoje opisy. 1.Umiejętność charakteryzowania wiatru.

Załącznik nr 2

Wyjaśnij, jaką funkcję w wierszu pełnią:

-          liczne pytania

-          porównania

-          sformułowania Może to jest …

 

 

Załącznik nr 3

Powiedz, jak został przedstawiony wiatr.

a)      Nazwij różne cechy wiatru wyeksponowane przez poetyckie obrazy w wierszu.

Wiatr jest (jaki?): – …jak ptak.

-  …jak koń.

- …jak chłopak.

b)      Nazwij tę cechę wiatru, którą wyrażają wszystkie obrazy poetyckie.

Wiatr jest (jaki?) … jak ptak, koń, chłopak.

Zadanie 1

Na podstawie dwóch pierwszych zwrotek wiersza przedstaw jego tytułowych bohaterów.

a) Uzupełnij tabelę odpowiednimi czasownikami.

Co robił?  Co się z nim działo?

wiatr w polu

wiatr w sadzie

b) Zapisz jak najwięcej wyrazów nazywających cechy obu bohaterów lirycznych.

Jaki jest?

wiatr w polu

wiatr w sadzie

Zadanie 2

Przedstaw bohaterów utworu, odwołując się do dwóch następnych zwrotek.

Co?

Co robią? Co się z nimi dzieje?

wiatr z pola i wiatr z sadu

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: