Czy budziki śpią? Konspekt lekcji (język polski)

Autor konspektu: Ewa Jakubiak-Szydłowska

Temat: Czy budziki śpią? – J. Ficowski „Jak budzik nocą chodził”.

Czas: 45 minut

Cele:

-          uczeń wie czym są wyrazy dźwiękonaśladowcze

-          uczeń potrafi odnaleźć wyrazy dźwiękonaśladowcze w tekście

Formy organizacyjne: praca indywidualna (jednolita)

Metody i techniki pracy: praca z tekstem, pogadanka podająca, dyskusja grupowa

 Przebieg lekcji

CZAS CZYNNOŚCI

NAUCZYCIELA

CZYNNOŚCI

UCZNIA

CELE
10 min. 1.Witam się  z uczniami.

2.Sprawdzam obecność.

3.Stawiam na biurku starodawny budzik i zadaję uczniom pytania:

-co to jest?

-czy wiecie na jakiej zasadzie działały takie budziki?

-jak myślicie, o czym będzie dzisiejsza lekcja?

4.Zapisuję temat na tablicy.

1.Uczniowie odpowiadają na pytania.

2.Uczniowie zapisują temat w zeszycie.

 

1.Wyciszenie uczniów.

2.Zainteresowanie tematem.

10 min. 1.Proszę uczniów o to, żeby powiedzieli mi jakie dźwięki może wydawać zegar. Zapisuję te dźwięki na tablicy.

2.Proszę uczniów o otworzenie podręcznika na str. 64 i czytam zamieszczony tam wiersz.

3.Zadaję uczniom pytanie: Jaka sytuacja została przedstawiona w utworze.

1.Uczniowie słuchają wiersza.

2.Uczniowie odpowiadają na pytania.

1.Umiejętność zapisywania dźwięków.

2.Umiejętność słuchania ze zrozumieniem.

 

10 min. 1.Czytam polecenie zadania 2 z podręcznika (załącznik nr 1) i proszę o jego wykonanie.

2.Proszę uczniów o wskazanie wyrazów, które sprawiły, że  mogli wyobrazić sobie dźwięki wydawane przez zegar.

3.Proszę uczniów o porównanie tych wyrazów z wyrazami, które zapisywaliśmy na początku lekcji.

4.Proszę uczniów o przeczytanie ramki, znajdującej się na stronie 65 i czytam zamieszczoną tam definicję wyrazu dźwiękonaśladowczego. Omawiam i rozwijam definicję.

1.Uczniowie wykonują zadanie.

2.Uczniowie wskazują wyrazy dźwiękonaśladowcze.

3.Uczniowie czytają definicję.

1.Zapoznanie uczniów z definicją wyrazów dźwiękonaśladowczych i umiejętność ich wyszukiwania.

 

7 min. 1.Proszę uczniów o wykonanie zadania 4 z podręcznika (w podanych fragmentach wskazać wyrazy dźwiękonaśladowcze).

2.Wspólnie omawiamy zagadnienie.

1.Uczniowie wykonują zadanie. 1.Umiejętność wyszukiwania wyrazów dźwiękonaśladowczych.
8 min. 1.Proszę uczniów o wskazanie przynajmniej 5 przedmiotów, które wydają dźwięki.

2.Pytam o to, jakie dźwięki wydają te przedmioty.

3.Zapisuję wyrazy dźwiękonaśladowcze na tablicy.

4.Zadanie domowe (załącznik nr 2)

1.Uczniowie wskazują przedmioty, które wydają dźwięki.

2.Uczniowie zapisują wyrazy dźwiękonaśladowcze w zeszycie.

1.Umiejętność samodzielnego wymyślania wyrazów dźwiękonaśladowczych.

Załącznik nr 1

a)      Podziel tekst na części tak, aby treść każdej z nich zawierała się w  jednym z punktów:

-          zegarek zostaje nakręcony

-          zegarek się śpieszy

-          zegarek się spóźnia

b)      Czym kierowałeś się, dzieląc tekst na części? Podaj wyrazy, które wpłynęły na twoją

decyzję.

 

Załącznik nr 2

Jakich dźwięków lubisz słuchać w swoim domu, a jakie drażnią cię i denerwują? Spróbuj o tym napisać w kilku zdaniach.

 

 

 

 

 

 

 

 

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: