Głoska i litera – konspekt lekcji

TEMAT: Głoska a litera

Cel główny: Uczeń zna podstawowe pojęcia z fonetyki.

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

  • Słuchać i czytać ze zrozumieniem
  • Utrwalenie wiadomości – głoska, litera i sylaba.
  • Zna podział na głoski dźwięczne/bezdźwięczne, miękkie/twarde, ustne/nosowe,
  • Umie słuchowo analizować dźwięki mowy.
  • Zwracać uwagę na konieczność dokładnego i wyraźnego wymawiania wyrazów.
  • Potrafi wykorzystać poznaną wiedze w praktyce (ćwiczenia)

Czas: 90 minut

Formy organizacyjne:

-praca indywidualna

Metody: heureza, metoda zajęć praktycznych

Materiały i środki dydaktyczne:

  1. Łuczak, A. Mrudzek Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańsk 2003,

- definicja głoski, litery i sylaby (ksero),

- ćwiczenia gdańskie (ksero),

- kartkówka,

- wzór schematu narysowanego na tablicy (załącznik nr 4),

- tabelka do ćwiczenia z podziału na różne głoski (ćwiczenie) (załącznik nr 5).

Czas nauczyciel uczniowie Kształconeumiejętności komentarz
2 minuty Nauczyciel wita się z uczniami. Kontrola frekwencji. Uczniowie witają się z nauczycielem. 
8 minut Nauczyciel pyta uczniów co to jest głoska i czym się różni od litery (wiadomości na poziomie klasy piątej).Rozdaje uczniom kartki z definicją głoski, litery i sylaby, którą mają wkleić do zeszytu. Prosi jednego ucznia, aby przeczytał wszystkie reguły.

Nauczyciel czyta definicję wątku z podręcznika

Uczniowie odwołując się do zdobytej już wiedzy i odpowiadają na pytania nauczyciela.Po otrzymaniu kartki z definicjami i zapoznaniu się z jej treścią, wklejają ją do zeszytu. Uczeń utrwala wiadomości z zakresu głoski i litery. Metoda:- heureza,

- podająca.

10minut

 

Nauczyciel rozdaje wybrane zadania skserowane z ćwiczeń gdańskich. Prosi uczniów o rozwiązanie polecenia pierwszego ze str. 70. Przykład robi na tablicy wspólnie z uczniami. Uczniowie samodzielnie wykonują zadanie, ćwicząc tym samym zastosowanie w praktyce wcześniej poznanych definicji.  Uczeń wskazuję głoski i litery w ćwiczeniu.  Metoda:-podająca, ćwiczenia praktyczne.
10 minut Nauczyciel za pomocą podręcznika i stworzonego wykresu na tablicy tłumaczy specyfikę głoski „i”.Następnie prosi uczniów o przepisanie schematu do zeszytu. Uczniowie przepisują do zeszytu notatkę o głosce „i”. Uczeń wie dlaczego głoska „i” jest wyjątkowa Metoda:- podawana
9minut Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania 8 ze str. 72 Uczeń wykorzystuję poznaną wiedzę o głosce „i” w praktyce. Znajomość specyfiki głoski „i” Metoda:- ćwiczenia praktyczne.
4minuty Nauczyciel wyjaśnia co jest zadane do domu i tłumaczy na czym polegają ćwiczenia (3 i 7 z kartki)Nauczyciel informuje uczniów, że na następnej lekcji będzie kartkówka sprawdzające ich wiedzę; podaje zakres materiału. Uczniowie zapisują zadanie domowe.
2 minuty Nauczyciel dokonuje rekapitulacji lekcji.Nauczyciel żegna się z uczniami. Uczniowie potrafią wyciągać wnioski z lekcji.Uczniowie żegnają się z nauczycielem.

 Autor: Ksawery Grążel

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: