Jak napisać dobry konspekt lekcji?

Konspekt lekcji stanowi skrócony opis przebiegu zajęć, pomagający nauczycielowi we właściwym przeprowadzaniu lekcji i przyspieszający proces zdobywanych przez niego umiejętności dydaktycznych.
Narzędzia umożliwiające przygotowanie konspektu:
a) Znajomość programu nauczania, który umożliwi nauczycielowi właściwy rozkład materiału przedmiotowego.
b) Wyznaczenie celów lekcji (cele poznawcze, wychowawcze, kształtujące itd.)
c) Ustalenie kolejności poszczególnych składowych lekcji i określenie czasu ich trwania.
d) Określenie stopnia przyswajalności wiedzy za pomocą prezentowanych na lekcji materiałów.
e) Wybór metod kontrolujących wyniki pracy uczniów.
Zawartość konspektu lekcji:
Style sporządzania konspektów lekcji są różnorodne. Najbardziej wartościowe są te spośród nich, które zawierają obszerny opis i służą tym samym do ich ponownego wykorzystywania. W wymienianych opracowaniach znajdują się m.in.: temat lekcji, cele ustalane przez nauczyciela, metody, z których będzie korzystał w trakcie zajęć, formy organizacyjne pracy uczniów oraz środki dydaktyczne, wzbogacające lekcję.
Następną częścią konspektu jest rzetelny opis przebiegu lekcji. Stopień dokładności zawartych w nim informacji zależy, w głównej mierze, od tego, w jakim celu i przez kogo został stworzony. Konspekty pisane przez studentów kierunków pedagogicznych różnią się od konspektów nauczycieli z wieloletnim stażem zawodowym. Mimo to w każdym z nich występują elementy wspólne, takie jak: dokładnie sformułowany temat lekcji, cele zajęć oraz materiał językowy lub literacki, wykorzystywany w trakcie lekcji.
Struktura formalna konspektu nie jest stabilna. Jego wygląd zależy od indywidualnych potrzeb każdego nauczyciela. Istnieją jednak określone zasady, w myśl których konspekty powinny zawierać poszczególne części składowe. W ujęciu J. Golanta są to:
a) Informacje o dacie, przedmiocie i klasie, w której mamy przeprowadzić lekcję.
b) Wyszczególnienie tematyki programowej, a w tym tematu programowego, który będzie rozwijany w trakcie zajęć.
c) Wybór celów dydaktycznych: poznawczych, stanowiących opis wiadomości i pojęć, zdobywanych w toku zajęć oraz kształcących, które informują o tym, jakie umiejętności uczniowie będą nabywać w trakcie lekcji.
d) Wybór celów wychowawczych wraz z celem głównym oraz zamierzonymi środkami jego realizacji.
e) Ustalenie hierarchii poszczególnych elementów zajęć.
f) Opis środków dydaktycznych wykorzystywanych w trakcie zajęć.
g) Sporządzenie ogólnego planu zajęć z podziałem na części i czas przeznaczany dla każdej z nich.
h) Sporządzenie szczegółowego opisu lekcji.
i) Przygotowanie przez nauczyciela autorecenzji, czyli krótkiej notatki z przebiegu lekcji wraz z uwagami dotyczącymi zachowania uczniów i stopnia ich zainteresowania tematem.

Tutaj znajdziesz zbiór najpopularniejszych konspektów lekcji:
mitologia grecka – Herakles
konspekt lekcji o wulgaryzmach
dyscyplina na lekcji

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: