Wulgaryzmy – konspekt lekcji języka polskiego

TEMAT: Wulgaryzmy pod mikroskopem.

Cel główny:  Uświadomienie uczniom, że młody człowiek powinien posługiwać się poprawną polszczyzną, unikając słownictwa potocznego i wulgaryzmów.

Cele operacyjne:

 

- uczeń wie, że język polski bogaty jest w wulgaryzmy, których należy unikać formułując własne wypowiedzi,

- uczeń wie, że należy unikać ordynarnych słów, zwłaszcza wtedy, gdy godzą w drugą osobę,

- uczeń posługuje się polszczyzną, w której wulgaryzmy są nieobecne

Cele dydaktyczne:

- uczeń dba o język ojczysty,

- buduje swoje wypowiedzi zgodnie z normami ustalonymi na lekcji,

- jest gotowy nawiązywać współpracę z nauczycielem i klasą

Czas: 45 minut

Formy organizacyjne:

-praca indywidualna

-praca w parach

Metody:

-wykładu informacyjnego, pogadanki wstępnej, pracy z tekstem, ćwiczeń praktycznych- oparta na działaniach uczniów

Materiały:

- flamastry, szary papier, kolorowe stroje, nagranie fragmentu wypowiedzi osoby publicznej, taśma klejąca, nożyczki

Bibliografia:

 

1. Ankudewicz – Blukacz T.: O grzeczność językową w klasie.  Polonistyka. – 1999, nr 6 , s. 362-364

2. Rybacka A..: Wypowiadamy wojnę wulgaryzmom – próba obiektywnej oceny siebie i innych.  Forum Nauczycieli  – Szkoła Podstawowa klasy IV – VI. – 2002, nr 1, s. 19-22  (Scenariusz zajęć dla kl. VI)

3. Szydełko R.: Przyłapani na gorącym uczynku… mowy. Wulgaryzmy w ocenie nastolatków (scenariusz lekcji).  Język Polski w Szkole – Gimnazjum. – 1999/2000,    nr 1, s. 30-35

4. Malińska D.: Słuchamy, mówimy, rozumiemy (komunikacja językowa na lekcjach).  Język Polski w Gimnazjum. – 2002/2003, nr 3, s. 28-34 (Scenariusze zajęć dla kl. I)

 

Czas Nauczyciel Uczeń Kształconeumiejętności Komentarz
2 minuty

FAZA WSTĘPNA:

Nauczyciel wita się z uczniami. Kontrola frekwencji. Uczniowie witają się z nauczycielem.
3minuty

 

Nauczyciel pyta uczniów, czy mogą podać przykłady, takich sytuacji, w których ktoś zachowuje się niestosownie, odbiega od norm ustalonych przez resztę społeczeństwa, również tych językowych.Nauczyciel skupia się na zachowaniach językowych. Prosi uczniów o nazwanie tego rodzaju zjawiska językowego.  Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela. Podają różne typy sytuacji, gdzie dostrzegają niestosowne zachowania.Uczniowie odpowiadają zgodnie z prośba nauczyciela. -słuchanie ze zrozumieniem Metoda:-pogadanka wstępna
2minuty Nauczyciel prosi jednego z uczniów o odczytanie definicji wulgaryzmu, z przygotowanego wcześniej słownika języka polskiego Uczeń odczytuje definicję, reszta klasy się z nią zapoznaje. Wulgaryzm- wyraz lub wyrażenie wulgarne, ordynarne - słuchanie i czytanie ze zrozumieniem
5 minut 

FAZA REALIZACYJNA:

Nauczyciel pyta uczniów, jacy ludzie i w jakich sytuacjach używają słów wulgarnych.Nauczyciel prezentuje nagranie, w którym osoby publiczne używają Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela. - kształcenie umiejętności udzielania odpowiedzi Metoda:pogadanka

10 minut ordynarnych słów. Następnie nauczyciel pyta o zdanie uczniów, na temat zaprezentowanego materiału. Prosi o udzielenie komentarza. Uczniowie dzielą się własnymi refleksjami na temat fragmentu wypowiedzi..
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Przydziela im zadania.Nauczyciel udziela uczniom wskazówek. Informuje ich jednocześnie, że zespół, który uzyska największe poparcie klasy, co tym samym wiąże się z najlepszym przedstawieniem zadania, otrzyma nagrodę w postaci oceny.Nauczyciel udostępnia uczniom rozmaite rekwizyty, które pomogą im w wykonaniu zadania( flamastry, szary papier, czasopisma, kolorowe stroje, rozmaite inne przedmioty, które będą mogły pobudzić ich wyobraźnię . Uczniowie dzielą się na czteroosobowe zespoły. Każdy z zespołów dostaje jednolite zadanie. Treść ćwiczenia:W najciekawszy sposób zamanifestuj swój sprzeciw wobec używania wulgarnych słów. Technika przedstawienia problemu dowolna.

Uczniowie przystępują do pracy.

-praca w grupie -praca w grupie
15minut Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie owoców swojej pracy. Jeżeli istnieje taka potrzeba wspólne z klasą rozsuwa stoły, aby udostępnić przestrzeń, prezentującym się grupom. Uczniowie prezentują efekty swojej pracy. -prezentacja osiągnięć grupy- umiejętność ciekawego ujęcia problemu 
5 minut

FAZA PODSUMOWUJĄCA:

Nauczyciel wraz z uczniami wyróżnia najlepszą grupę.Nauczyciel wraz z uczniami dokonuje podsumowania lekcji. Uczniowie dokonują wyboru najlepszego zespołu. Argumentują swoje wypowiedzi.Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami. -posługiwanie się nienaganną polszczyzną
1 minuta Nauczyciel żegna się z uczniami. Uczniowie żegnają się z nauczycielem.
About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: