Czy mogę zostać czarodziejem? Konspekt zajęć

TEMAT: Czy mogę zostać czarodziejem?

Cel główny: Odkrycie przez uczniów przesłania utworu Z. Herberta


Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

  • Czytać ze zrozumieniem
  • Określić tematykę wiersza
  • Odróżnić podmiot liryczny od autora tekstu
  • Określić sytuację liryczną
  • Wyodrębnić obrazy poetyckie

Czas: 45 minut

Formy organizacyjne:

-praca indywidualna

-praca grupowa

-drama

Metody:

-„burzy mózgów”, pracy w grupach, dramy, pogadanka

Materiały:

-pudło oklejone kolorowym papierem

Czas nauczyciel uczeń Kształconeumiejętności komentarz
5 minut Nauczyciel wita się z uczniami. Kontrola frekwencji. Sprawdzenie zadania domowego związanego z lekcją na temat utworu Wisławy Szymborskiej. Uczniowie witają się z nauczycielem.Wskazane osoby odczytują swoje zadanie. Uczeń potrafi w kilku zdaniach formułować własne przemyślenia.
3 minuty  Nauczyciel wnosi do klasy karton oklejony kolorowym papierem, a następnie prosi uczniów o udzielenie mu odpowiedzi na pytanie: Co znajduje się w środku pudła?Nauczyciel ustosunkowuje się do wypowiedzi uczniów, informując ich jednocześnie, że pudło w środku jest puste, ale dzięki ich wyobraźni,  zostało uzupełnione o przedmioty, które się w nim nie znajdują  Uczniowie odpowiadają na pytanie zadane przez nauczyciela. Uczeń potrafi korzystać z zasobów swojej wyobraźni  Metoda: „burza mózgów”
5 minut Nauczyciel prosi wybraną osobę z klasy o przeczytanie utworu Z. Herberta Pt. „Pudełko z wyobraźnią” Uczniowie słuchają Kształtowanie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem tekstu poetyckiego.
8 minut Nauczyciel pyta uczniów:- Kto jest podmiotem lirycznym w wierszu?- Do kogo utwór jest kierowany?

- Po co podmiot liryczny zwraca się do swojego adresata?

- Jakich środków artystycznego wyrazu używa?

Uczniowie odpowiadają i zapisują w zeszytach:- podmiot liryczny nie ujawnia się w wierszu, tzn. nie ma czasowników w 1 os. ani zaimków osobowych-Do nieokreślonego odbiorcy

-Aby zmusić odbiorcę do korzystania z zasobów swojej wyobraźni.

Epitet

metafora

porównanie

uosobienie

 

Uczeń rozumie pojęcia : podmiot liryczny, metafora, epitet, adresat, porównanie. Potrafi się nimi posługiwać i wskazać w tekście. Metoda pogadanka
10 minut Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, z których każda dostaje to samo zadanie:- celem grupy jest ułożenie scenki, która będzie związana z główną myślą utworu.  Uczniowie siadają w wyznaczonych przez nauczyciela miejscach i rozpoczynają pracę. Uczeń potrafi umiejętnie wykorzystać czas spędzony na pracy w grupie. Cechuje go pomysłowość i kreatywność. Metoda:-praca w grupie
10 minut Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie scen i zadaje im następujące pytania:- Dlaczego przygotowaliście taką scenę- Co chcieliście przez nią wyrazić

- Czy sprawiało wam trudność wcielanie się w poszczególne postaci

Uczniowie prezentują swoje sceny i odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela. Uczeń potrafi przygotować scenę i odpowiedzieć na pytania kierowane przez nauczyciela Metoda:-drama-pogadanka
2 minuty Nauczyciel podsumowuje informacje zdobyte na lekcji i zachęca uczniów do korzystania z zasobów swojej wyobraźni . Uczniowie słuchają i pomagają nauczycielowi w uzupełnieniu wiadomości zdobytych na zajęciach. Uczeń  potrafi formułować wnioski z lekcji. Metoda:-pogadanka
2 minuty Nauczyciel dyktuje uczniom zadanie domowe: Co łączy utwór W. Szymborskiej z utworem Z. Herberta? Uzasadnij w pięciu zdaniach.Nauczyciel żegna się z uczniami.  Uczniowie zapisują treść zadania w zeszytach.Uczniowie żegnają się z nauczycielem.
About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: